Η συμμετοχή στο διαδίκτυο δεν είναι πλέον προαιρετική, αλλά μάλλον ένα απαραίτητο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Από τη χρήση του Facebook για να ενημερώσουμε τους φίλους και την οικογένειά μας μέχρι την τελευταία μας εμφάνιση στο Instagram, τα μέσα κοινωνικά δικτύωσης είναι μια μεγάλη υπόθεση και συνεχίζουν να γίνονται όλο και μεγαλύτερη. Μας δίνει τη δυνατότητα να μοιραζόμαστε τις κοσμοθεωρίες, τις απόψεις και τις πεποιθήσεις μας. Μας συνδέει, μας ενδυναμώνει και αποτελεί κυρίαρχη πηγή πληροφόρησης. Μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα έχουμε συνομιλίες με άγνωστους ανθρώπους, ανακαλύπτουμε τις σύγχρονες τάσεις, κάνουμε σχέσεις και βρίσκουμε κοινά ενδιαφέροντα.
Γιατί οι άνθρωποι μοιράζονται πληροφορίες
Τα κοινωνικά μέσα χρησιμοποιούνται με τρόπους που διαμορφώνουν την πολιτική, τις επιχειρήσεις, τον παγκόσμιο πολιτισμό, την εκπαίδευση, τη σταδιοδρομία, την καινοτομία και πολλά άλλα. Μια ενδιαφέρουσα μελέτη αποκάλυψε τα κίνητρα που ανέφεραν οι συμμετέχοντες για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα. Αυτά περιλαμβάνουν την επιθυμία να μοιραστούν πολύτιμο και διασκεδαστικό περιεχόμενο με άλλους, να ορίσουν τον εαυτό τους, να συνάψουν σχέσεις και να πουν την άποψή τους για επίκαιρα θέματα που απασχολούν την κοινωνία. Αυτοί οι παράγοντες έχουν προκαλέσει την εξέλιξη των κοινωνικών δικτύων από το να είναι απλώς ένα πρακτικό μέσο για να διατηρείτε επαφή με τους φίλους και την οικογένειά σας, σε τρόπους που έχουν πραγματικό αντίκτυπο στην κοινωνία.
Η σημερινή πραγματικότητα
Τα σημερινά παιδιά και οι έφηβοι δεν θα γνωρίσουν ποτέ έναν κόσμο χωρίς κοινωνικά δίκτυα ή φορητή τεχνολογία, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέσος όρος ηλικίας των χρηστών του Facebook γίνεται όλο και μικρότερος. Το γεγονός αυτό δημιουργεί το ερώτημα αν οδηγούμαστε προς μια κουλτούρα που αφήνει την τεχνολογία και τα κοινωνικά μέσα να μεγαλώνουν τα παιδιά μας. Ανοίγουμε το κουτί της Πανδώρας όταν πρόκειται για τα κοινωνικά δίκτυα και την επόμενη γενιά;
Πρόσφατες έρευνες μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη μελλοντική επαγγελματική σταδιοδρομία του εφήβου. Δυστυχώς, οι περισσότεροι έφηβοι δεν συνειδητοποιούν ότι αυτά που δημοσιεύουν ή μοιράζονται στο Facebook σήμερα, μπορεί να τους αποτρέψουν από το να προσληφθούν κάπου στο κοντινό μέλλον.
Οι επιπτώσεις για το μέλλον
Οι περισσότερες υπηρεσίες επιλογής προσωπικού σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, σαρώνουν τα προφίλ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης των υποψήφιων φοιτητών ή υπαλλήλων προτού τους δεχτούν σε κάποιο κολέγιο ή δουλειά. Αν παρατηρήσουν πράγματα όπως κακή γραμματική και ορθογραφία, οργή, βίαια ένστικτα, σεξισμός, ρατσισμός, αναφορές σε φάρμακα ή βαριά κατανάλωση αλκοόλ ή άλλα αρνητικά στοιχεία του τρόπου ζωής τους, τότε δυστυχώς οι νέοι θα διαπιστώσουν ότι τους εμποδίζεται η πρόσβαση σε μελλοντικές ευκαιρίες.
Ένας σημαντικός τομέας στον οποίο θα πρωταγωνιστήσουν τα κοινωνικά δίκτυα στο μέλλον, είναι το εμπόριο και οι επιχειρήσεις, τόσο για τους πωλητές όσο και για τους αγοραστές. Τα τελευταία χρόνια, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι επιχειρήσεις έχουν ευκολότερη πρόσβαση από ποτέ σε σχόλια πελατών. Από την άλλη, όλες οι κριτικές και τα σχόλια είναι διαθέσιμα για τον κόσμο να τα δει. Οι προσδοκίες των καταναλωτών είναι υψηλές για τα εμπορικά σήματα στα κοινωνικά δίκτυα, θέτοντας πίεση στις ομάδες μάρκετινγκ ώστε να είναι προσεκτικοί ακροατές.
Η επιλογή του τρόπου χρήσης
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα εξακολουθήσουν και στο μέλλον να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην κοινωνία. Είναι στο χέρι του καθενός να επωφεληθεί από τα θετικά χαρακτηριστικά τους και να μην επιτρέψει να επηρεαστεί με αρνητικό τρόπο η ζωή του από τον λανθασμένο τρόπο χρήσης τους.